Tutaj powinien być opis

Zajęcia uczenia się

W okresie od stycznia, do lutego, prowadzone były w klasach IV – VIII zajęcia zapoznające uczniów ze sposobami na efektywną naukę. Uczniowie dowiedzieli się: czym jest mózg, jakie struktury mózgowe zaangażowane w proces nauki, a także metody uczenia się: technika pomodoro, metoda plastra salami, technika „zjedz tę żabę” oraz złota godzina. Uczniowie dowiedzieli się również czym są mapy myśli, metoda nauki wspierająca twórczość, a także jak je wykonywać. Część dzieci miała możliwość wykonania za pomocą długopisów 3D modelu mózgu.

Dobór tematu był podyktowany tym, że większość dzieci ma problemy z organizacją czasu przeznaczonego na naukę, a także podejmuje ją w sposób nieproduktywny, na zasadzie „nauczyć się i zapomnieć”. Często też nie mają na nią czasu, gdyż zostawiają ją na ostatnią chwilę. Przekazana wiedza jest przydatna nie tylko dla uczniów klas końcowych, ale również dla dzieci klas młodszych. Im szybsze wdrożenie poprawnych zasad uczenia się, tym łatwiej nabierają oni poprawnych nawyków, a proces nauki jest bardziej przyjemny i efektywny.

Przeprowadzone zajęcia są zgodne z: Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji
i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:

§ 24, pkt 3. udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb – rozbudowana podstawa programowa powoduje, że uczniowie nie potrafią zorganizować sobie czasu na naukę w domu,

a także z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej:

Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:

pkt 5. rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;

pkt 7. rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;

Poruszony z uczniami temat uczenia się, powoduje, że nauka nie wydaje się procesem monotonnym, pozbawionym sensu. Dzieci chętniej podejmują aktywność związaną z pracą własną w domu, a także dzięki korzystaniu z myślenia logiczne i krytycznego, dokonują selekcji potrzebnych w procesie nauki informacji. Potrafią też trafnie wyciągać wnioski z prezentowanych w podręczniku tekstów.

 

Redagowała: Karolina Maliszewska